Traditioner og Årsplan Afd. Petersbjerggård

I Afd. Petersbjerggård har vi mange traditionsrige begivenheder, som vi fejrer i løbet af året. Vi planlægger bl.a. aktiviteter ud fra de forskellige højtider:

Traditions- /års- plan:

Forår:

Fastelavn (kun for børn)

Påskefrokost (kun for børn)

Afslutning for før-skolebørn (børn og forældre)

Institutionens fødselsdag 17. april (kun for børn)

Legepladsdag i foråret (med familier)

Bedsteforældredag i børnehaven

Evt. sommerfest (med familier)

Sankt Hans (kun for børn)

Efterår:

Legepladsdag i efterår (med familier)

Fællesspisning på stuerne (med familier)

Udeuge (for børnehavebørn)

Forældremøde + valg til bestyrelse (forældre)

Luciadag (med familier)

Bedsteforældredag i vuggestuen

Julefrokost (kun for børn)

Forældrekaffe:

Derudover inviteres der i løbet af året til forældrekaffe 1-2 gange – typisk en fredag eftermiddag, til uformel hygge.

Idræt på tværs:

Petersbjerggård er med i Idræt på Tværs, hvor der stort set hver uge arrangeres en tur til KIF-hallerne eller andre relevante steder for en gruppe/stue ad gangen. Børnene bliver hentet og bragt af Idrætsbussen.

Musik:

Vi har også et samarbejde med Kulturskolen Kolding, hvor vi hver uge får besøg af en musiklærer, som på skift mellem stuerne laver et forløb med musik, sang og bevægelse.

Turdage:

I børnehaven har hver uge en fast ugentlig turdag, hvor en gruppe eller hele stuen tager på tur til vandet, i skoven, på legepladsen, biblioteket, Koldinghus mm.

Storebørnsgruppen i vuggestuen har ligeledes en ugentlig turdag, hvor lokalområdet eller børnehavens legeplads udforskes. Der er også et samarbejde med et lokalt plejehjem, Teglgården, som vi besøger og også får besøg af i institutionen – til stor glæde for både unge og gamle.

Fredagssamling:

Både vuggestuen og børnehaven holder fælles fredagssamling, hvor stuerne på skift står for samlingen. Det skaber fællesskab på tværs og følelsen af at være en del af noget større.