Forældresamarbejde Afd. Petersbjerggård

Forældresamarbejde i Afd. Petersbjerggård

Vi har flere samarbejder med jer forældrene på flere måder. Dels gennem den daglige kontakt, i hente og bringe situationer, hvor vi får skabt en ligeværdig dialog så I forældrene føler jer imødekommet og hørt samt får givet de små korte informationer både den ene og den anden vej. På den måde involveres og inddrages forældrene i barnets hverdag i institutionen, og de ved, at vi er bevidste om, at det er forældrene, der kender deres barn bedst, og vi derfor er åbne overfor, hvad de byder ind med, og hvad de fortæller om lige netop deres barn.

Ligeledes ved samtaler, som ligger spredt over barnets institutionstid.

I den første samtale, når barnet skal starte i institutionen, er formålet med samtalen gensidig information omkring barnet, familien, institutionen samt afstemning af forventninger.

Efter barnet har gået i institutionen i 3 - 6 måneder bliver forældrene tilbudt endnu en samtale, hvor der evalueres på barnets opstart samt barnets trivsel, udvikling og samarbejdet mellem forældrene og institutionen.

Skal barnet flytte fra vuggestue til børnehave, har vi en overleveringssamtale. Her giver kontaktpædagogen fra vuggestuen både forældre samt børnehaven en status omkring barnet og sikrer en god overlevering for både barn og forældre. Den nye kontaktpædagog fra børnehaven informere forældrene omkring børnehaven, blandt andet hvilke aktiviteter barnet kommer til at deltage i, ture ud af huset o.lign.

Ca. ½ år inden skolestart, tilbyder vi en skolestartsamtale, her gennemgår vi blandt andet SPU´en (Skole Paratheds Undersøgelse) og snakker om barnets udvikling og skoleparathed.

Da vi prioriterer forældresamarbejdet højt, er der altid mulighed for at få en samtale, hvis forældrene eller personalet på stuen oplever, at der er behov for at få vendt nogle problemstillinger, eller der er usikkerhed omkring barnets trivsel samt udvikling. Ved disse samtaler har vi større mulighed for at gå mere i dybden omkring barnet. Fx kan det være at gennemgå barnet kompetencer hvor vi viser jer hvordan vi vurderer barnet ud fra et analyseredskab der hedder "Kompetencehjul", eller evt. bare taler om de områder hvor barnet har udfordringer i. Vi kan sammen lave handleplaner, hvor hjemmet og institutionen i fællesskab får skabt gode udviklingsmuligheder for barnets trivsel og læring evt. med særlig henblik på de områder, hvor barnet er udfordret samt snakke eventuelle sprogvanskeligheder så tidligt som muligt, for at give børnene de bedste betingelser samt forudsætninger for deres sproglige udvikling og finde muligheder for eventuelle løsninger af sprogvaskelighederne.

Ved arrangementer i løbet af året samarbejder vi ligeledes med forældrene, når de kommer i huset. Det kan være arrangementer både med og uden børn, fx kan det være ved forældremøder, fællesspisning, forældrekaffe, legepladsdag, bestyrelsesmøder, børnenes fødselsdage o.l. I hverdagen er forældrene selvfølgelig ligeledes altid velkomne i institutionen.

I huset har vi en respektfuld og åben dialog med forældrene omkring deres barns udvikling og trivsel. Vi snakker med dem om hvordan vi oplever barnets udvikling og er lydhør over for deres ønsker og evt. bekymringer. Igennem daglige dialoger er vores mål, at skabe så meget tryghed for forældrene som muligt til os som fagfolk, så de både vil lytte til os når barnet udvikler sig og trives som det skal samt hvis der er udfordringer som skal arbejdes videre med i hjemmet og i institutionen.

Vi viser forældrene, igennem små fortællinger fra hverdagen, at vi kender og ser deres barn, som det unikke lille individ det er. Vi er altid klar til en dialog om hvordan deres barn har det hos os, hvem de har leget med og hvordan de har leget. Vi sørger altid for at forældrene er informeret om hvilke aktiviteter barnet har deltaget i, i institutionen. Dette gør vi for at skabe en sammenhæng mellem hjem og institution, hvilket kan være med til at styrke barnets trivsel. Forældrene har dermed også en mulighed for at følge op på evt. oplevelser hjemme. Blandt andet gør vi forældrene opmærksomme på nyopståede venskaber eller legerelationer, der om muligt kan føre til legeaftaler og være med til at understøtte barnets sociale udvikling uden for institutionen også.

Igennem ugen, dokumenter vi via billeder og dagbog på Aula, hvad vi laver på stuen og i det hele taget i institutionen, samt hvorfor vi gør det. Ligeledes laver vi i børnehaven en ugeplan, så forældrene har mulighed for at følge med i, samt forberede sit barn på hvad barnet skal lave den kommende dag og vi fortæller forældrene hvis vi har specielle temaer i løbet af året. Ved specielle temaer kan vi kontakte forældre hvis de har bestemte kompetencer inden for det vi skal beskæftige os med i huset, og invitere dem med til.